روزه ی متناوب و آثار مفید آن بر بدن

سنتهای قدیمی مزایای بالقوه ای برای بدن و درمان بیماریها دارند. تحقیقات دکتر  Mark Mattsonنشان می دهد روزه داری متناوب که اخیراً به عنوان یک درمان پزشکی معرفی شده است، می تواند برای برخی بیماریها بهتر از دارو عمل کند.

 غالباً افراد مقدار زیادی مواد غذایی در طول روز مصرف می کنند، بدون اینکه انرژی زیادی را صرف کنند. این مسئله در طول زمان مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورد، از آنجائیکه بیشترغذاهای مصرفی غذاهای ناسالمی هستند و غالباً در مقادیر زیاد مصرف می شوند، بیماریهایی نظیر فشارخون، بیماریهای قلبی-عروقی، چاقی و حتی دیابت نتیجه ای این رفتارها خواهد بود. روزه داری متناوب یک ناجی جدید برای این بیماریها است و مزایای آن بی شمار است.

در اینجا روزه داری با آنچه در برخی ادیان به آن اشاره می شود، تفاوت دارد. روزه داری مورد نظر ما مصرف مقادیر بسیار کمی مواد غذایی برای  یک دوره ی طولانی است. این نوع  روزه داری  می تواند هر روز یا حتی یک روز در ماه انجام شود. انواع مختلفی از روزه داری متناوب وجود دارد: روزه داری یک روز در میان با خوردن غذاهایی کمتر از 600 کالری در روز روزه داری، خوردن رژیم غذایی معمولی در 5 روز هفته و 2 روز رژیم 600 کالری و در نهایت خوردن تمام کالری روزانه در طی یک پنجره ی زمانی  4 تا 8 ساعته و ناشتا بودن در سایر ساعات روز .

این انواع مختلف روزه داری با توجه به نیازها و برنامه های هر فرد انتخاب می شود، علاوه براین الزامی به خوردن صبحانه در این روشها نیست.

 دکتر Mattsonمی گوید: خوردن 3 وعده ی غذای اصلی از دوره ی اول انقلاب کشاورزی در بین  مردمی که در مزارع به سختی کار می کردند، مرسوم شد. بدون شک آنها نیاز به مصرف کالری بالایی برای کار در مزارع داشتند(4000 تا 5000 کالری در روز). خوردن غذا پس از بیدار شدن، در وسط  روز و خوردن شام در انتهای روز احتمالاً کارآمدترین راه برای غذا خوردن و بهترین روش برای مطابقت با شرایط کاری آن دوره بوده است. اما ادامه ی این روند در جامعه ی امروزی سبب افزایش دریافت انرژی بیش از مقدار مصرف آن شده است. در هنگام روزه داری فرآیندهایی در بدن اتفاق می افتد که فواید زیادی دارد: مغز تولید فاکتورهای نوروتروفیک را افزایش می دهد، عملکرد شناختی فرد بهبود می یابد، درعین حال عملکرد فرد در شرایط پراسترس بهبود می یابد و باعث افزایش مقاومت فرد در برابر استرس می شود.

دکتر متسون و دکتر والتر لونگو درمقاله ی مروری خود که با عنوان" روزه داری، مکانیزم های مولکولی و کاربردهای بالینی" درمجله ی Cell pressمنتشر شده است، می گویند: سایر اعمال از جمله کاهش فاکتور رشد شبه انسولینی و مقدار لپیتین در خون از نتایج روزه داری است، همچنین مقدار کتون، ادیپونکتین و گرلین در خون افزایش می یابد. در کبد و ماهیچه ها حساسیت به انسولین افزایش می یابد  که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است درحالیکه سلولهای چربی به تجزیه ی چربیها پرداخته و التهاب در بافت چربی کاهش می یابد. روده مقدار انرژی کمتری را دریافت می کند و تکثیر سلولی کاهش می یابد که تاثیر بسیار زیادی بر چاقی از چندین جهت دارد. روزه داری همچنین ضربان قلب در حالت استراحت و فشار خون را کاهش می دهد و مقاومت به استرس را افزایش می دهد. این فرآیندها به بدن کمک می کند تا در شرایط تنش بهتر عمل کند و نتایج مفید بالینی دراز مدتی را سبب می شود.

در مطالعه ای که اخیرا در ماه دسامبر گذشته منتشر گردید، فواید روزه داری متناوب به خوبی مشخص شد. در این تحقیق چربی بدنی موشهای نر چاق در طی 4 هفته رژیم روزه داری خاص 40 تا 52 درصد کاهش یافت.

در مطالعه ی دیگری که توسط دکتر متسون انجام گردید، محدودیت مصرف کالری و ورزش سبب بهبود عملکرد مغزی، کاهش عوارض عصبی با سرکوب پرخوری و افزایش میل به انجام ورزش با مصرف صحیح انرژی گردید.

دکتر متسون می گوید: سرطان، آرتریت روماتوئید، پارکینسون و حتی آلزایمر را می توان با این نوع روزه داری ، کنترل نمود. این روش یک رویکرد عالی برای درمان دیابت است. در برخی از فرهنگها روزه داری را یک روش معنوی برای کمک به فرد می دانند اما روزه داری در واقع بطور همه جانبه به بهبود سلامت فرد کمک می کند. به گفته ی دکتر متسون، پزشکان باید بیشتر به این پدیده توجه کنند و مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه برای ارائه ی شواهد انسانی باید انجام گردد. روزه داری متناوب هیچ هزینه ای برای بیماران ندارد و مانند یک تسکین برای دردهای آنها محسوب می شود.

برخی نتایج این مطالعه عبارت است از :

·        روزه داری می تواند ترمیم DNAرا افزایش دهد و دفاع آنتی اکسیدانی بدن را تحریک و تقویت کند.

·        تعادل کالری می تواند ابزاری برای کنترل وزن باشد.

·        زنان و مردان بی تحرک بالای 18 سال به ترتیب فقط به 2000 و 2500 کالری در روز نیاز دارند نه بیشتر.

برای مطالعه ی متن کامل مصاحبه با دکتر کتسون در مورد روزه داری متناوب می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

www.diabetesincontrol.com/what-is-intermittent-fasting/

منبع:

http://www.diabetesincontrol.com/intermittent-fasting-and-its-beneficial-effects-on-the-body/